Sivut

perjantai 20. marraskuuta 2015

Mistä sitä musiikkia oikein löytää?


Tiedättekö mikä on tosi haastavaa mutta aivan älyttömän palkitsevaa? Yrittää kuunnella niin paljon uutta musiikkia kuin mahdollista. Mutta mistä sitä löytää?


Mä otin tän vuoden alussa tavoitteekseni kuunnella niin paljon vuonna 2015 julkaistuja levyjä kuin mahdollista, niin uusilta kuin entuudestaan täysin tuntemattomiltakin artisteilta. Tän  tavoitteen myötä oon löytänyt niin paljon uutta ja ihanaa musiikkia, mihin en olisi koskaan törmännyt ellen olisi sitä aktiivisesti etsinyt. Näihin artisteihin ja bändeihin lukeutuu mm. Kamasi Washington, Poly-Math, Burweed ja Agent Fresco sekä monia monia muita.



Perustin tän blogin ystävieni takia eli siksi että rupesin tän mun vuoden tavoitteen myötä lähettelemään niille aivan älyttömät määrät suosituksia niin bändeistä kun keikoistakin (muutettuani tammikuussa takaisin Helsinkiin Etelä-Pohjanmaalla vietettyjen muutaman vuoden jälkeen, myös keikoilla ravaaminen kasvoi eksponentiaalisesti). 

Kaverit sai reippaasti mielenrauhan kun en enää syyllistänyt niitä aktiivisesti siitä ettei ne ollut kuunnellut justsitäparastalevyäjonkalinkkasinviikkositten.. tai niitä kolmeakymmentä muuta levyä, joita olin suositellut saman viikon aikana.

Ja nyt suurin osa mun suosituksista löytyy täältä. Ihanaa!





Mun ikiomia Last.fm statseja.

Yksi kysymys mitä kuulen usein on "mistä sä löydät nää kaikki bändit?". Vastaus on: monista oudoista paikoista. Se on kovan työn takana ja vaatii aivan himona aikaa.

Ensimmäisenä vinkkinäni sanon: kuuntele sun kavereiden suosituksia. Siis oikeesti kuuntele. Älä sano vaan "joojoo" vaan anna just tälle kaverin suosittelemalle bändille/levylle/biisille mahdollisuus. Ei tarvii kuunnella enempää kun vaan puolikas biisi jos siltä tuntuu. Ja hakeudu baareissa keskusteluihin, jossa puidaan musaa! Parasta!

Mä seuraan miltei kaikkia mun kuuntelemien bändien ja artistien sivuja facebookissa. Musiikin tekijät käyttävät tätä mediaa tiedottamiseen ja esim. pages-syötteestä saa aika hyvin tietoa uusista levyistä. 
Suosittelen myös ottamaan selvää kaikista kaupunkisi tulevista keikoissa, jotta voi ottaa selvää kannattaako mennä vai skipata... mutta tästä kirjoitan pitkän tekstin joskus myöhemmin.

Ison osan uudesta musiikista löydän loikkimalla esim. Spotifyn sekä Last.fm-sivun Recommended artists-sivuja läpi. Se on aika ns. hit and miss hommaa ja onnistumisprosentti on kovin matala. Välillä onnaa, useimmiten ei. 
Spotifyssa bändejen Related Artsts-sivut tuottavat usein enemmän onnistumisia.

Olen myös klikannut Spotifyssa follow-nappia lähes kaikkien niiden bändejen kohdalla, joiden tiedän pian julkaisevan uutta materiaalia. Kun uutta materiaalia ilmestyy, saan siitä ilmoituksen suoraan puhelimeen.

Isoin lähteeni tuoreisiin levyihin on AllMusic.com, jonne lisätään joka viikkoittain kattava valikoima juuri  ilmestyneistä tai ilmestyvistä levyistä. Tilasin sivujen viikottain ilmestyvän uutiskirjeen suoraan sähköpostiini ja bongailen sieltä sit kiinnostavia levyjä (mm. Natalie Prassin ja Courtney Barttnetin helmet löytyivät tätä kautta.).




Lisää statseja (Screenshot 20. marraskuuta, eli palkeilla on noin n. puolitoista kuukautta aikaa kasvaa.

Koska haluan tietää uudesta musasta myös oman genreni ulkopuolelta, seuraan eri tahojen tekemiä ja moderoimia soittolistoja. Parasta mitä tiedän on Soundin Parasta juuri nyt-soittolista, joka päivittyy uusilla biiseillä viikottain. Seuraan myös Ylex-kanavan samankaltaista listaa sekä Basson viikottain päivittyvää Fresh-soittolistaa. Soundin lista on mulle rakkain, koska listalla on laajasti myös radiosoiton ulkopuolelta poimittuja biisejä.

Nyt tulee mun paras vinkki uuden musan löytämiseksi: lue blogeja, jotka kirjoittavat sun diggailemasta musasta. Heavy Blog Is Heavy on ehkä paras raskaan musan julkaisu ever, joka kirjoittaa lähes poikkeuksetta vaan parhaista bändeistä. Invisible Oranges on suht yleisesti metallista kirjoittava julkaisu (ehkä vähän konservatiivisemmille headbangereille). Sludgelord kirjoittaa sludgesta (yllätys). Arctic Drones keskittyy laajasti vaihtoehtoiseen musiikkiin: sludge, drone, shoegaze ja koko kokeellisen rokin kirjo.





Musiikki on vakava asia.


TL;DR: Käytä somea, käy keikoilla, kuuntele kavereiden suosituksia ja lue blogeja. 

Selasin mun 2015-soittolistaa Spotifyssa (jolla on tällä hetkellä 1632 biisiä) ja oon aloittanut teidän onneksi ja iloksenne moderoitujen, suurinpiirtein genreittäin lajiteltujen soittolistojen koostamisen. Eli saatte helposti (mun mielestä) vuoden 2015 parhaita paloja kuunteluun!  Jee!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti